Apunts i exercicis del nivell de reforç

Avaluació Inicial
Apunts introducció
Apunts sobre La evolució econòmica:
            La segona fase de la Revolució industrial i   el capitalisme monopolista
            Exercici 1
            Exercici 2


Apunts sobre les conseqüències del capitalisme industrial monopolista:
          L'evolució demogràfica  i El colonialisme
          Exercici 3

         Exercici 4
         Exercici 5
         Exercici 6

"il.lustració"

Avaluació inicial

  1. Quin concepte es defineix de la manera següent?: En sentido amplio seria cualquier expansión politica, económica o cultural de un Estado fuera de sus fronteras, encaminada a establecer lazos de dependencia.
  2. Definiu els conceptes següents:
    • economia industrial
    • capitalisme
    • societat jerarquitzada classista
    • Estat  Liberal
    • metròpoli
    • colònia

"il.lustració"

Apunts per estudiar:

INTRODUCCIÓ

   A partir de 1870 a tota Europa (excepte Rússia) i als EEUU i el Japó, han triomfat les Revolucions (industrial i burgesa) i s’inicia una nova etapa que es coneix amb el nom de l’Època dels imperialismes. En aquesta nova època històrica, les estructures que han sorgit de les revolucions (economia industrial capitalista, societat jerarquitzada classista, Estat Constitucional Liberal), ja no canviaran mai més fins ara a Europa Occidental, però si coneixeran una evolució (petits canvis al llarg del temps). Estem estudiant el primer període de l’Època dels Imperialismes: el període 1870-1914: L’imperialisme és el domini d’un Estat sobre un territori. L’imperialisme d’aquesta època es diu colonialisme perquè les grans potències es van dedicar (com al segle XVI-XVII) a la conquesta de territoris (colònies), en aquesta ocasió, a l’Àfrica i a l’Àsia. El colonialisme té com a objectius aconseguir el domini de la colònia tant econòmicament (controlar   les  riqueses), com  polític i culturalment ( imposar les lleis i la cultura de la metròpoli). Així es crearan grans imperis colonials, però la lluita per la conquesta de colònies crearà uns enfrontaments tan greus entre les grans potències que conduiran a una guerra internacional (la I Guerra Mundial).

Apunts per estudiar:

L’evolució econòmica d’aquesta època suposa que l’economia industrial entra en una segona fase que es coneix amb el nom de Segona Fase de la Revolució Industrial. Aquesta segona fase es caracteritza per la invenció i aplicació de nous invents en l’economia: la electricitat i el petroli s’utilitzaran a partir d’ara juntament amb el carbó com a fonts d’energia; el motor d’explosió i el motor elèctric aniràn substituint poc a poc a la màquina de vapor i apareixeran nous sectors industrials: la indústria química (adobs químics, fibres tèxtils artificials, colorants, explosius, medicaments, perfumeria i cosmètica...); la indústria elèctrica (producció d’electricitat) i el desenvolupament de la indústria siderometalúrgica (fabricació d’acer i tot tipus de maquinària). L’aplicació d’aquests invents permetrà la creació de noves màquines: la bombeta elèctrica, el tractor, el cotxe, l’avió, el telèfon, el telègraf, el cinema... i noves indústries (la’utomovilística, la cinematogràfica...)

 • Exercici 1:

  1. Estudia del llibre la segona fase de la  industrialització (recorda  fer el resum).
  2. Defineix: evolució, revolució, Revolució industrial.
  3. Fes un esquema en claus dels canvis tecnològics de la segona fase de la revolució industrial.
  4. Com era l’economia, la societat i el sistema polític de França al 1910?.
  5. I al 1950?.
"il.lustració"

 Apunts per estudiar:

Els canvis econòmics no solament van suposar noves tecnologies en l’economia industrial, també va haver canvis en el capitalisme, que és el sistema econòmic que s’implantarà amb la revolució industrial. Recordem que el capitalisme és un sistema econòmic que es caracteritza perquè els mitjans de producció (maquinaria, energia, matèries primeres...) són de propietat privada, la mà d’obra és assalariada, els empresaris dirigeixen les empreses per obtenir els màxims beneficis i poder invertir capital per fer front a la competència.
             Però per poder aplicar aquests nous invents i canvis era necessari molta inversió de capital i els empresaris es van haver d’asociar per unir els seus capitals: sorgiran així grans empreses (amb molt capital, molts assalariats i molt poder econòmic) que seràn les que dirigiran l’economia. El capitalisme d’aquest període es dirà capitalisme monopolista perquè aquestes grans empreses aniràn eliminant la independència de les petites empreses (que pasaran a treballar per a les grans empreses)  i perquè  controlaran els mercats que fixaran la producció i els preus ( la majoria de la producció d’un determinat producte dependrà d’unes poques grans empreses).
            A més, per competir entre elles i augmentar els beneficis les grans empreses introduiran noves maneres de treballar: el treball en cadena (els obrers treballen amb cadenes de muntatge) i la producció en sèrie (gran quantitat de productes i pocs models). El treball en cadena i la producció en sèrie permetien augmentar la productivitat* i la reducció del preu de cost* amb la qual cosa augmentaven els beneficis.
       *productivitat és la relació entre quantitat de bens produïts i temps empleat. * el preu de cost és el preu
        que costa fabricar un producte.

• Exercici 2

  1. Explica les característiques generals del sistema capitalista. 
  2. Explica les característiques del capitalisme monopolista.  
  3. Defineix els següents conceptes econòmics:
    • benefici
    • segona revolució industrial
    • demanda
    • capital
    • comerç
    • fàbrica.
  4. Pots fer aquesta activitat per repassar el que has après.
  5. Redacta un text amb la informació que et proporciona el següent mapa conceptual:
"il.lustració"
mapa conceptual

Apunts per estudiar:

       Les conseqüències del desenvolupament de l’economia industrial capitalista: la segona fase de la Revolució demogràfica i el colonialisme.
Les conseqüències demogràfiques: Degut a la gran capacitat de producció d’aliments, la població europea va augmentar extraordinàriament pel descens continuat de les taxes de mortalitat i l'alta natalitat encara que comencen a baixar les tases de natalitat (és la segona fase de la Revolució Demogràfica). L’augment de població i les dures condicions de vida dels assalariats provocaran grans migracions transcontinentals facilitades per les millores dels transports.


 •  Exercici 3:

  1. Defineix  els elements següents de l’estructura demogràfica: demografia, T. de Natalitat, T. de Mortalitat, emigració, immigració.   
  2. Com va evolucionar la població europea a finals del s. XIX?. Explica'n les causes.   
  3. Quines conseqüències demogràfiques va comportar el creixement de la població europea?.  
  4. Indica quins grups socials devien emigrar principalment i d'on eren.    
  5. Explica on van emigrar i per què ho feien.
  6. Observeu els dos primers períodes del gràfic següent:
    1. Què significa En %0?
    2. Expliqueu les característiques del règim demogràfic antic:
      • com eren les taxes de natalitat?
      • com eren les taxes de mortalitat?
      • com van evolucionar en aquest primer període?
    3. Expliqueu les característiques de la primera fase de la transició demogràfica:
      • com eren les taxes de natalitat?
      • com eren les taxes de mortalitat?
      • com van evolucionar en aquest primer període?
      • com va evolucionar la població?
      • quan va passar?
      • on?
      • per què?
    4. En la segona fase de la transició demogràfica va continuar augmentant la població?. Raoneu la resposta.
      • Quan va passar?
      • On?
      • quines conseqüències demogràfiques va comportar?

modelo de transición demográfica

 

"il.lustració"

Apunts per estudiar:   

       La gran capacitat de producció i la competència entre les grans empreses també va provocar la búsqueda de nous mercats i nous territoris on trobar, fonts d’energia, matèries primeres i mà d’bra barates per poder reduir encara més els costos de producció i fer front a la competència. És per això que les grans empreses van presionar els governs per conquerir més colònies: el capitalisme determina la conquesta de colònies.
El colonialisme, que ja haviem conegut al s. XVI, torna amb una gran empenta i provoca la creació de grans imperis colonials. En aquest període les potencies industrials, especialment les europees (Gran Bretanya), dominaven el món i el seu sistema de vida es va difondre per tot el món (economia capitalista, societat classista, cultura europea).

 •  Exercici 4:

  • Llegeix la següent informació:

Factores que llevan a esta expansión (colonialista)
A.- Demográficos
Europa tiene demasiada población. En 1914: 450 millones de habitantes. Entre 1914 y 1918: 50 millones van a las colonias. Las migraciones también son muy fuertes entre 1870 y 1914.

B.- Económicos
Los países desarrollados se ven en dificultades. En 1873 se produce una crisis económica. Es una vuelta al proteccionismo con búsqueda de salidas, nuevos mercados. Esto llevará al control de los territorios. También ocurre una extensa escasez de materias primas. Se explotan minas, establecen plantaciones. Bélgica explota muchas minas en el Congo. Francia encuentra seda en Oriente. Inglaterra busca algodón en la India y obliga a los egipcios a cultivar algodón.

C.- Políticos
En algunos casos la expansión es sólo prestigio o pura necesidad política., como ocurrió con Francia después de la guerra franco-prusiana. Aparecen preocupaciones estratégicas en zonas clave debido a que algunos territorios no tenían la más mínima riqueza, pero son necesarios para el control. Ejemplo: Inglaterra tiene la India, Francia y Rusia se aproximan, Inglaterra ocupa Afganistán.

A veces los propios colonos se ven en peligro y piden a sus gobiernos que ocupen ciertas zonas. Ejemplo: los colonos franceses en Argelia piden a su gobierno que ocupe Marruecos.

D.- Ideológicos
Había gente con intenciones humanitarias en beneficio de su propia Civilización y para mejorar las condiciones de vida. También había misioneros católicos y protestantes para evangelizar los territorios.
Las Asociaciones coloniales tratan de divulgar la bondad del colonialismo. Y entre las Sociedades filantrópicas, una de las mas importantes fue la «Sociedad antiesclavista». A pesar de que la esclavitud se había abolido en el congreso de Viena, seguía dándose.

Aparecieron personas contrarias a la colonización, a través de movimientos nacionalistas de los territorios ocupados. Tal situación de observó en naciones muy antiguas como China, Camboya. Además de los grupos del socialismo internacional.
                                                                   
               font:  http://www.profesorenlinea.cl/universalhistoria/ColonialismoEuropeo8U2.ht


"il.lustració"

  • Llegeix la següent informació :
                                                                  Consecuencias del colonialismo (en las colònias)

    1.- Económicas: se crea una amplia infraestructura de Puertos, Carreteras, Ferrocarriles. Un gran fomento del cultivo. Los europeos convierten algunos países en monocultivos, como el Cacao en Nigeria, el Café en Tanganika, el Algodón en la India. Esto tiene consecuencias muy graves cuando se van los europeos. Sin embargo, se asienta el sistema monetario

2.- Demográficas: En general, se da una alta natalidad. La mortalidad desciende. Los europeos llevan medicinas, pero también enfermedades que eran desconocidas. Se crean muchas ciudades grandes al estilo europeo, muy diversas. Algunas sólo para occidentales, otras con barrios separados

3.- Intelectuales: Los misioneros se encargaban de la educación, de los hospitales. Hasta la I Guerra Mundial, la enseñanza estaba en manos de misioneros. Luego se imponen las enseñanzas oficiales de los países colonizadores. Muchos países pierden su lengua, su cultura, sus raíces.Las viejas civilizaciones son destruidas. No se fomentó la industrialización. En algunas zonas hubo segregación racial.

                                    font: http://www.profesorenlinea.cl/universalhistoria/ColonialismoEuropeo8U2.htm

  • Defineix colonialisme.
  • Fes un esquema en claus o un quadre sinòptic sobre les causes del colonialisme.
  • Fes un esquema en claus o un quadre sinòptic sobre les causes i les conseqüències de la Segona Revolució Industrial.
  • Qüestions sobre els textos següents:

    Cal dir obertament que, en efecte, les races superiors tenen un dret sobre les races inferiors, i també hi tenen un deure: tenen el deure de civilitzar-les.
                                                                      Discurs de Jules Ferry a la Cambra de Diputats francesa,1885.

    Raça inferior els hindús? Raça inferior els xinesos? No. (...) No intentem, per tant, revestir la violencia amb el nom de civilització, no parlem de dret, de deure. La conquesta que preconitzeu és l'abús pur i simple que dóna la civilització científica sobre les civilitzacions rudimentàries.
                                                                                                         Georges Clemenceau, 1885.

    1. De què tracten els textos?
    2. Quin tipus de fonts són?
    3. Situal's en el temps i l'època que corresponen.
    4. Amb quin tema dels estudiats els relaciones?
    5. Tenen la mateixa opinió els dos autors?. Raona la resposta.
    6. Busca informació sobre els autors i fes un breu resum.


  • Qüestions sobre el gràfic següent:

població en milions d'habitants

gràfic
         Europa       USA i Canadà    Japó

    1. De què tracta? (posa'l títol)
    2. Quin tipus de font és?
    3. Situa el gràfic en el temps i l'època que corresponen.
    4. Amb quin tema dels estudiats el relaciones?
    5. Explica la informació que et dóna el gràfic..
    6. Indica les causes d'aquest fet.
    7. Podries dir alguna conseqüència?

 


•Exercici 5: 

Llegeix el capítol del llibre sobre el repartiment del món   i observa el continent africà en el mapa http://www.atlas-historique.net/1815-1914/cartes_popups/Afrique1914GF.html .

Respon les qüestions següents: 

  1. Indica  l'espai geogràfic i la cronologia del mapa. Indica amb quin tema dels que has estudiat el relaciones.
  2. Escriu  la informació que et comunica el mapa d’Àfrica indicant els territoris  dels imperis colonials més extensos.
  3. Explica quan hi ha hagut la gran expansió colonial de les potències europees i les causes d'aquesta l'expansió colonial.
  4. Fixa't en l'extensió de les colònies britàniques a l’Àfrica. Des d'on fins a on intentava la Gran Bretanya construir el seu imperi continu?. I França?.
  5. Creus que podria haver enfrontaments o problemes degut al xoc expansiu d'aquestes dues potències?. Raona la resposta 
  6. Alemanya era també una gran potència econòmica. Es podia comparar l'imperi colonial alemany amb els anteriors?. Raona la resposta.
  7. Era un problema per a Alemanya no disposar d'un gran imperi colonial?. Raona la resposta.
  8. Quines conseqüències internacionals podria comportar el fet que cap l'any 1914 tota Àfrica i també tot el món a Àsia, Amèrica i Oceania,  estigués ja sota el domini d’algunes de les grans potències?.

 
 •  Exercici 6:

  1. Estudia el capítol del llibre  sobre les conseqüències de la  colonització  (recorda fer el resum).
  2. Fes un esquema en claus o un quadre sinòptic sobre les conseqüències del colonialisme.
  3. Llegeix el text següent i fes-ne un resum:

                                El imperialismo de las últimas décadas del siglo XIX y principlos del XX  apareció como un resultado necesario de la concentración y centralización del capital llevada a cabo en los paises metrópolis, de la necesidad de invertir sumas cada vez mayores de capital sin que la tasa de beneficios se redujera, de la necesidad de obtener materias primas necesarias para la industria y abrir nuevos mercados. Estos hechos provocaron una auténtica carrera entre los Estados capitalistas para el control y la conquista del mundo. El método utilizado fue la invasión militar y el control politico de los paises conquistados, y el sistema politico implantado, el colonialismo. Entre los Estados capitalistas destacaron, fundamentalmente, Gran Bretaña, Francia, Bélgica y los Paises Bajos, como potencias irnperialistas. Japón, Italia y Alemania quedafon rezagados en esta carrera, y Estados Unidos se incorporó tardiamente al proceso. En 1914, el reparto del mundo estaba ya realizado. Pero ias contradicciones entre los Estados imperialistas eran tan criticas que culminaron en el primer conflicto bélico mundial, destinado -entre otras cosas- a repartir el mundo de forma distinta.

                                                                                                 Vidal Villa: La economia mundial, págs. 116-118.

 

Tornar al guió del T.6 nr                                Tornar a l'índex de Quart